fredag 31 augusti 2012

un, deux, trois!

Nu händer det.
Det var tjugo år sen sist.
Klockan halv tre i eftermiddags klev Hedvige in genom dörren, ropade ett glatt "Bon jour! Comment allez-vous?" och sedan var lektionen igång.

Japp, jag läser franska igen. Den rostiga frankofona delen av hjärnan ska putsas upp igen och bli funktionell. Jag klarar mig, det är inga större problem att handla morgonbrödet eller fråga om vägen, eller ens att faktiskt konversera lite smått, men jag vill bli bättre. Mycket bättre. Och Hedvige är riktigt bra. Hon utgår från vad jag vill med studierna, använder min kontext och de kunskaper jag har, och utmanar mig. Så nu ska jag till Filigranes för att köpa en lätt roman och en grammatikbok.

Märkligt nog är faktiskt grammatiken också kul. Åtminstone än så länge. Det finns naturligtvis en rätt stor skillnad mellan att vara tonåring och plugga för att man måste, och mellan att göra det för att man bor i ett fransktalande land och tycker att språket ifråga är rätt kul.

À bientôt, mes amis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar