onsdag 8 februari 2012

un jour normal: Mercredi

7.30 Maken och dottern lämnar huset.
9 Jag är i kaféet. Förbereder: laddar kassan med växel, sätter på kaffe och tevatten, tar fram en påse kanelbullar. Tömmer diskmaskinen, tänder i lokalen.
Sedan bakar jag ibland. Barnkören som kommer på torsdagar behöver fika, så då bakar jag frallor på onsdagar eller fredagar.
10 öppnar kaféet.
10.30 kommer städerskan, så då ställer jag upp alla stolarna på borden i lokalen.
Sedan kan det komma folk under hela dagen. Gör det inte det, finns det alltid något att fixa med. Idag tittade jag på pyssel till barnen och pratade med organist Åke.
Vid 12 kom dottern hem från skolan. Belgiska barn har i allmänhet en halv skoldag på onsdagar. Vi gjorde hennes franska- och engelskaläxa, pratade och provpysslade lite.
Halv två började folk strömma till. Åkes pianoelever hängde i kaféet. Vi pratade och vek danska pappersstjärnor. Sedan kom mammor och pappor och barn för Fantasigruppen (typ öppen förskola med sångstund) klockan 15.
15.15 sjöng vi, och efter att det var klart, tog jag med de lite större barnen en våning ner, till bordet längst bak i kyrksalen, och gjorde toappersrulldockor. Mycket klister på fingrarna senare, drog horden av ungar ner en våning, till kaféet, där Larsa och Birgitta stod redo med ärtsoppan.
Jag traskade upp två våningar istället, hem. En stunds sitta ner, sedan gick också vi ner till kyrkstorfamiljen och åt soppa.
God mat. Barnen sprang runt, vi vuxna satt och pratade. Det är rätt mysigt, det här Bryssellivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar