söndag 17 mars 2013

omstart

Att blogga är ofta rätt kul, ibland lite för pliktfyllt, och emellanåt segt som bara attan.
Det senare gäller framförallt när livet har sprungit iväg och varit fyllt av en massa annat, och helt plötsligt sitter jag här på min favoritstol i vardagsrummet och inser att det var två veckor sedan sist, och det finns alldeles för mycket att skriva om egentligen. Så det blir lite korta kommentarer om lite ditt och datt.

Franciskus I:
För det första måste väl Assisi ändå räknas som ettan, och Xavier tvåan, och Bardoglio här trean eller nåt? Men visst, förste påven, okej då. Vad tror och tycker jag om honom? Tja, försiktigt optimistisk, typ. Jag gillar jesuiter (jag är missionsvetare i grunden), jag respekterar och beundrar hans konsekventa hållning vad gäller rikedom, fattigdom och privilegier, och jag uppskattar att det blev en icke-europé. Det finns en massa andra kvalitéer han kunde ha haft som jag hade uppskattat ännu mer, men i diskussionen har det glömts bort lite grann att det faktiskt är överhuvudet för den romersk-katolska kyrkan vi pratar om här. Att en som öppet deklarerar sig för preventivmedel och samkönade äktenskap, kvinnor i prästämbetet, slut på celibatet och annat som en vanlig svensk tycker tillhör normen är lika troligt som att förre påven skulle bli ordförande i RFSL helt plötsligt. Så snabbt går det inte. Och även om jag tycker att de reformerna skulle vara vettiga, är det inte upp till mig, eller miljoner icke-katoliker, att bestämma vem som ska styra över deras kyrka. Så ja, försiktigt positiv. En sak i taget.

Facket:
För en och en halv vecka var jag i Stockholm för styrelsemöte med utlandskretsen i facket (Kyrkans Akademikerförbund) och en dags förhandlingar med de övriga facken och arbetsgivarorganisationen. Aldrig hade jag kunnat tro att jag skulle bli så engagerad som jag nu är, och tycka att det är så roligt! Framförallt är det förhandlingarna som kittlar. Det är ett fascinerande spel (och med det menar jag inte på något sätt att det inte är allvar, för det är det, men det finns turer och regler och metoder och taktiker...), och konfliktskygga jag finner helt plötsligt att det finns en betydligt mindre diplomatisk sida. Kul!

Livet i församlingen:
Just nu är det intensivt! Förra helgen (ledig, hmmm): melodifestivalsmiddag och -pub med Ung i Bryssel-gruppen på lördagen. Sedan schlagermässa med kören på söndagen, följd av brödauktion till förmån för au-pairernas välgörenhetsprojekt, och årsmöte.
Under veckan hade vi besök av såväl våra nordiska kollegor på brunchmöte, som av kyrkokanslifolk från Uppsala.
Och så den här helgen med konfirmandövernattning och gudstjänst i Antwerpen med konfirmanderna. När jag kom hem trillade jag i säng och sov i två timmar. Sedan var det St Patrick's Day-middag med familjen. Jag är välsignad i övermått, men tur att jag är ledig i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar