fredag 29 mars 2013

om en film och en församling

Jag har sett den nu, Gud är inget lyckopiller (finns på SVTPlay).
Det är vansinnigt svårt att försöka förhålla sig balanserat och neutralt. Jag var, bevisligen, där när den gjordes, i församlingen som ligger närmare mitt hjärta än någon annan. Det skär i mig när det hela tiden antyds och berättas hur fördömande och nertryckande vi upplevdes. Och jag säger inte att det inte var så, hur Ks perspektiv, men sanningen är sällan ensidig. Jag visste ju att filmen skulle berättas ur ett enda perspektiv, ett som inte alls är mitt, och det är väl helt ok att det är så, men jag har inte velat se den förrän nu. Det har varit som en stor isklump i magen när jag hört om den, och idag blev det akut när lovorden, på många sätt befogade, och omtalandena började fylla mitt facebook-flöde.

Så jag satte mig ner och såg.

Ks kamp är en som många av oss känner igen oss i. Tröttheten, ifrågasättandet (av sig själv, sin kallelse, och kyrkan), sökandet efter plats och mening, kaftanångesten... Alltihop, skulle jag vilja påstå, känner alla nyblivna präster det första året. Minst.
Men bekräftelsen som K får, från kollegor och församlingsbor och biskopar och nära och kära, också så närvarande i filmen, kan de flesta av oss också känna igen oss i.

Det här ska inte bli ett försvarstal för älskade Slottsstaden eller den bästa chef jag någonsin har haft (inte allas bästa, säkert, men vi funkade fantastiskt väl ihop). De som lever och älskar (den snart före detta) Slottsstadens församling vet varför de känner sig hemma där.

Däremot kanske en film som denna kan bidra till ett samtal om hur viktigt det är att våra församlingar får vara olika, att högt och lågt kan rymmas i samma kyrka, att högtidlighet och enkelhet båda har sin tid. Och någonting av det viktigaste i hela filmen, tycker jag, sägs i början av kyrkoherde T, när han konstaterar att gudstjänsten är församlingens gudstjänst. Inte prästens egendom.
Och kanske kan filmen också bidra till ett samtal om pastorsadjunktåret, och vad det är till för. Vad ska hända under året? Hur placeras pastorsadjunkterna, hur mottas de, hur förbereder vi nyanställda? Vad sägs och vad hörs? Vilken är kyrkohandbokens roll, och hur förmedlar vi det?

Det är skönt att jag har sett filmen. Som sagt, på många sätt kände jag igen mig. På andra inte alls, och väl är väl det. Ens upplevelse är inte en annans, och nog blir kyrkan, i slutändan, rikare på grund av det? Jag hoppas och ber, med hela mitt hjärta, och tror fullt och fast att det finns plats för både K, och T, och mig i vår gemensamma kyrka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar