fredag 22 mars 2013

lite bossberöm + magnifikat

I onsdags gick jag, som vanligt, på mässan klockan 19. Den är så skön, den mässa, kanske inte så mycket för formatet utan för skalan. Det är rätt litet, och det är rätt intimt och enkelt och vi sjunger mycket.
Min kyrkoherde leder den i stort sett alltid. Den är hans hjärtebarn, och jag är nöjd med att bara få vara ibland.

Och i onsdags höll han en absolut lysande betraktelse runt Maria och Magnifikat (Marias lovsång, Luk 1:46-55). Han lyckades säga någonting nytt om Maria, någonting jag inte har tänkt på eller hört sägas innan. Han hävdade att det skulle kunna vara så att Jesus fått sitt brinnande patos för de fattiga inte nödvändigtvis från Gud, utan från Maria, och använde Magnifikat som bevis:


Han störtar härskare från deras troner, och han upphöjer de ringa. 
Hungriga mättar han med sina gåvor, och rika skickar han tomhänta bort.


Så tänkvärt! Jag blir så glad varje gång en ny liten port till förståelse öppnas.

Hell dig, Maria, rättvisans moder!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar