tisdag 19 februari 2013

fastedisciplin

Det som vi i Svenska kyrkan kallar "Fastan" heter "Lent" på engelska, och under Lent ägnar sig många engelsktalande åt "Lenten disciplines", vilken låter mycket bättre i mina öron än att fasta från någonting. För ibland är det mer meningsfullt att lägga till än att ta dra ifrån. I mitt fall, till exempel, äter jag redan inget rött kött, och dessutom är mathållningen exceptionellt nyttig nu under våren (Belgien, alltså, lite för mycket gott här...). Alltså skulle det inte ens vara bra att dra ifrån mer.

Jag skulle kunna fasta från Facebook el dyl, men jag tycker inte att mänskliga relationer, som Facebook ju i slutändan handlar om, är någonting man ska fasta från. Och tv ser jag nästan inte alls, och jag blir odräglig om jag inte dricker kaffe.

Nej, i år lägger jag till. Att lägga mer tid på bön och reflektion blir min fastedisciplin i år.
Jag ber laudes (morgonbön) och completorium (nattbön) enligt Tidegärden. Jag har en fiffig app i telefonen som hjälper mig med det.
Dessutom tar jag ett foto om dagen enligt den här utmaningen från United Methodist Church i USA:


Det är spännande och roligt att se hur andra tänker och reflekterar också, då många lägger upp bilderna på Instagram, Facebook eller sina egna bloggar. Min vän Jenny gör till exempel också detta, och skriver mycket tänkvärt om bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar