torsdag 17 maj 2012

internationalitet

Att bo "mitt i Europa" (inom citationstecken eftersom ju Europa räcker ända bort till Uralbergen, och då är Bryssel sannerligen inte mitten, men i alla fall) har sina fördelar.
Hittills har vi besökt Luxemburg och Frankrike, förutom Belgien, Danmark och Sverige, i år. Midsommar medför ett besök i Tyskland. Senare i sommar tar jag mig till USA och eventuellt Kanada. Och i höst planerar vi för besök i Storbritannien och Nederländerna. Det innebär tio länder under ett år. Inte illa alls.

Vår familj har som princip att försöka göra en längre/dyrare resa vartannat år, och kortare däremellan. Detta är egentligen ett "långt" år, men blev på grund av flyttar och dylikt ett kort år, vilket ju ter sig en smula lustigt eftersom jag ska iväg över Atlanten, men det är hela familjens resa som räknas. På grund av att våra resurser inte är obegränsade, innebär detta att vi tenderar att planera långt i förväg. Såhär ser planen ut nu:
2013: Disneyland Paris, Tyskland. Charter?
2014: Egypten med Nilkryssning
2015: Hemflyttsåret. Tyskland. Mera?
2016: Safari?
2017: Absolut Tyskland, det är ju reformationsjubileum!
2018: USAs västkust och Hawaii?

Tyskland återkommer en del. Det beror bland annat på vänner där, men mest på att Luther 500-festivalen i Wittenberg är vartannat år, och jag vill gärna pricka in den. Det är riktigt roligt, och jag har många vänner involverade i den.

Ja, vi reser en del. Vi brukar klimatkompensera när möjligheten finns. För oss är resor den mest prioriterade konsumtionen, det är mycket annat som får stå tillbaka. Resorna ger så mycket - upplevelserna finns alltid med oss. Och kan de göras med vänner dessutom, då är lyckan total!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar