De
senaste månaderna har jag pratat med flera blivande präster, och
med kollegor och andra kyrkliga vänner, och frågan om tro och
hemhörande i kyrkan och identitet kommer upp ofta. Antagligen har
det att göra med hela diskussionen om Antjes och KGs tro, och med
alla dessa människors erfarenheter av hur präster agerar, ser sig
själva och ses av andra.
Jag
tänker inte kommentera Antje eller KG, mer än vad jag gjort
tidigare.
Däremot
blir jag en smula oroad av undertonen i en del av det som sägs.
För
vad är en präst egentligen?
"A
Pastor's Prayer"
av Martin Luther (för alla vet ju att den gode Martin pratade
arkaisk engelska ;) )
“Lord
God,
Thou
hast placed me in Thy church as a bishop and pastor. Thou seest how
unfit I am to administer this great and difficult office. Had I
hitherto been without help from Thee, I would have ruined everything
long ago. Therefore I call on Thee. I gladly offer my mouth and heart
to Thy service. I would teach the people and I myself would continue
to learn. To this end I shall mediate diligently on Thy Word. Use me,
dear Lord, as Thy instrument. Only do not forsake me; for if I were
to continue alone, I would quickly ruin everything. Amen.”
De
viktiga orden, för mig, i den vackra bönen ovan är "unfit".
Olämplig.
Martin
Luther ansåg sig själv olämplig som präst och biskop. Han var väl
medveten om sina brister, och tvingades förlita sig på Gud. Själv
skulle han förstöra alltihop.
Ämbetet
och kyrkan är större än den enskilda prästen. Vi är tjänare,
utvalda inte för att vi är bättre eller klokare eller frommare än
någon annan, utan med Guds underliga och fantastiska logik. Samma
logik som placerade den impulsive och oförstående Petrus i
ledningen för den unga kyrkan. Gudstjänsten är inte prästens eget
uttryck för prästens egen tro, utan platsen och stunden då
församlingens och kyrkans tro uttrycks, med prästens hjälp. Vi
behövs för att det är viktigt att någon håller ordning på hur
sakramenten (dopet, nattvarden och bikten) förvaltas, och för att
någon ska kunna lägga tid på att tillägna sig kunskap om Bibeln
och kyrkans historia. Och lite annat. Vi präster kan också ses som
en historisk tråd, en koppling tillbaka till (de lika odugliga,
förvirrade och emellanåt tvivlande) lärjungarna.
Men
vi är inte bättre, klokare, viktigare än någon
enda
annan människa. Och vår tro är sannerligen inte starkare eller
bättre än andras. Kanske har vi fått förmånen att få fundera
mer över den, och människor bör kunna förvänta sig att vi ska
kunna prata om den. Men de frommaste och godaste människor jag
känner är inte präster.
De
som kallas till präster av Gud och kyrka är av många olika slag.
Det är bra. Kyrkan behöver tjänare som kan förkunna det goda
budskapet på många olika sätt, till många olika slags människor.
En präst offrar en del genom att gå in i ämbetet, men vinner också
mycket. Kyrkan har rätt att förvänta sig lojalitet med tro och
ordningar, och prästen rätt att förvänta sig stöd och
uppmuntran. Alla varken kan eller bör vara präster, eller för den
delen diakoner, församlingspedagoger, organister eller någon annan
tjänandefunktion i kyrkan. Men vi kan alla finna sätt att bidra och
tjäna.
Jag
har aldrig ångrat att jag sade ja till kallelsen. Att vara präst är
vad jag är menad att vara. Det är vansinnigt roligt, ibland tungt,
märkligt och ljuvligt. Det är skönt att känna så, i all min
ovärdighet. Och jag hade aldrig klarat det på egen hand.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar