söndag 23 september 2012

ändrade planer

Förra veckan var jag i Antwerpen. Där firade familjen och jag familjemässa med åtta äldre.

Idag var jag i Luxemburg. Där firade jag söndagsmässa med fem barn och deras fem föräldrar.

Fast familjemässan i Antwerpen fick en lång predikan, och söndagsmässan i Lux fick Lasaros uppståndelse i berättelseformat. Jag slopade den predikan jag tänkt hålla, vilken var samma som i Bryssel (finns här). Inte för att det var planerat så, utan för att det fick ändras på studs när det visade sig att detta borde varit en familjemässa. I alla fall. Familjerna, som liksom hamnade på gudstjänst nästan av en slump, var nöjda och glada och nästa gång kanske den unge herrn vågar sig fram till orgeln.

Och för övrigt kanske detta talar för att handboksutredningen är något på spåren när den slopar alla olika mässformer och istället gör den enda formen mer flexibel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar